Podstawowe procesy marketing automation dla eCommerce

System narzędzi połączonych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wdrażanych strategii. Co na nie się składa? Zobacz poniżej

Podziel się wpisem

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lead Generation

Pozyskiwanie i tworzenie bazy potencjalnych klientów. Kluczowe dla innych wdrażanych działań. Na podstawie ścieżki klienta jesteśmy w stanie uzyskać dużo istotnych informacji. 

Nowe lead’y możemy pozyskiwać między innymi poprzez zapis do newslettera czy powiadomienia web-push. Aby uzyskać zgodę na web-push wystarczy jedynie zgoda z poziomu przeglądarki, natomiast przy tworzeniu formularzy zapisu do newslettera, należy zadbać o podwójną weryfikację – aby do bazy nie dostawały się bezwartościowe adresy, które w efekcie będą obniżały wiarygodność skrzynki pocztowej i maile będą trafiać do folderu SPAM. Formularze możemy umieszczać w formie stałych elementów stron www (np. stopka), pop-up’ów lub landing-page.

Scenariusze automatyczne

Mając bazę adresów email możemy przygotować scenariusze automatyczne. W zależności od potrzeb mogą wysyłać wiadomości do klientów z porzuconą wizytą, porzuconym koszykiem czy osób, które już dokonały zakupu i po czasie zachęcić do powrotu na witrynę. W treści można umieścić specjalne kody rabatowe, informacje o promocjach czy rekomendacje produktowe. Coraz bardziej popularne stają się również programy lojalnościowe.

Web Push, Pop-up i Exit-intend

Wspomniane wcześniej powiadomienia web push wyświetlają się nawet w momencie kiedy klient nie korzysta ze strony, dzięki czemu możemy zachęcić go do powrotu informacją o przecenionym ostatnio oglądanym produkcie, pojawieniu się nowej kolekcji czy informacji o statusie złożonego zamówienia.

Pop-up jest dodatkowym oknem wyświetlanym w określonym momencie podróży użytkownika na stronie, może zawierać zachętę do zapisu do newslettera i informacje o korzyściach z tego płynących, ale również w momencie dodawania produktu do koszyka zachęcać do dodania rekomendowanych pasujących produktów.

Exit-intennd pojawia się gdy użytkownik na stronie kieruje kursor myszki w kierunku czerwonego krzyżyka. Jest to swojego rodzaju “ostatnia szansa”, aby zachęcić klienta do pozostania na stronie i zainteresowania asortymentem.

Chatbot

Dzięki systemom opartym na sztucznej inteligencji, daje możliwości które ogranicza jedynie ludzka wyobraźnia. Skieruje do poszukiwanych miejść na stronie, odpowie na większość zadawanych pytań przez klientów o każdej porze i każdego dnia.

Rekomendacje produktowe 

Na podstawie obserwacji zachowań klientów tworzone są algorytmy, które mogą wyświetlać ostatnio oglądane produkty, najczęściej kupowane, podobne do obecnie oglądanego, czy takie, które kupili poprzedni klienci. Można kategoryzować według kolekcji, rodzaju produktu czy nowości. Rekomendacje są bardzo skutecznym narzędziem wspierającym sprzedaż.

Pomiary działań

Niezwykle istotne, by stale obserwować efekty podejmowanych działań i utworzonych procesów. Dzięki temu na bieżąco możemy wprowadzać ewentualne modyfikacje – w komunikacji, jej częstotliwości czy formie i ocenić, jakie rozwiązania są bardziej efektywne.